Grafmonument met kelder
Grafmonument met kelder uit ca. 1873 gemaakt door beeldhouwer Josephus Adrianus van Genk ter nagedachtenis aan zijn oom de Ettense arts Dr. Antonius van Genk (1797-1872) en zijn vrouw Adriana Kievits (1802-1859) Antonius van Genk was een bekende genees-,… Lees verder
Grafmonument met kelder uit ca. 1873 gemaakt door beeldhouwer Josephus Adrianus van Genk ter nagedachtenis aan zijn oom de Ettense arts Dr. Antonius van Genk (1797-1872) en zijn vrouw Adriana Kievits (1802-1859) Antonius van Genk was een bekende genees-, heel- en verloskundige in Leur. Het grafmonument bestaat uit een onder- en bovenbouw. Aan de voet van dit graf ligt het eenvoudige grafmonument van de zoon van de broer van bovengenoemde arts, de bekende Ettense kerkenbouwer architect Petrus Johannes van Genk (1844-1919). Dit graf behoort echter niet tot de bescherming. Omschrijving. De onderbouw van het grafmonument met grafkelder heeft een hardstenen deksel. Op de schuine voorkant van het deksel, in reliëf gebeeldhouwd, een lauwerkrans met palmtak doorstoken. De bovenbouw is een beeldhouwwerk bestaande uit een centraal staande stèle waarop onder andere de namen van de overledenen echtgenoten in bas-reliëf staan weergegeven. De stèle, die een ronde bovenkant heeft is bekroond door een kruis en behangen met rozen. Aan de voet ervan staat een doodskist met daarop de bij het beroep van een arts behorende attributen, zoals een staf met esculaap, een opengeslagen boek (wellicht een verhandeling van Hippocrates of Gallileï), vijzel (voor het bereiden van medicijnen), een haan (symbool van waakzaamheid) en twee lauwerkransen. Naast de stèle staan links een engel met opgeheven handen en wijzend naar de naam van de overledenen en rechts een beeldengroep voorstellende: een jonge vrouw met kind op schoot, achter haar staand een buigende jongeling en aan haar voeten een lamme grijsaard met krukken. Mogelijk symbolisch de patiëntenkring van Van Genk voorstellend. Deze groep treurt over het heengaan van hun arts. Het grafmonument is niet zichtbaar gesigneerd door de maker. Waardering. Het gaaf bewaarde grafmonument is van algemeen belang vanwege de cultuurhistorische waarde als vertegenwoordiger van de typologische ontwikkeling van het grafmonument in de late 19de eeuw met een symboliek die op het beroep van de overledene betrekking heeft. Het is tevens van architectuurhistorisch belang als voorbeeld van het werk van de beeldhouwer Van Genk. Literatuur. J.H. van Mosselveld. Van Genk, een kunstclan uit de 19e eeuw, architecten-beeldhouwers-kunstschilders. Catalogus uitgegeven bij de Van Genk tentoonstelling 1977, Bergen op Zoom.