BRIK festival speelt met tijd en ruimte in de Grote Kerk Breda
De Grote Kerk Breda en BRIK slaan voor het festival de handen ineen voor de laatste voorstellingen van MANKIND. In dit stuk, een bijzondere beleving voor jong en oud met recensies van 4 sterren in het NRC en 5 sterren in de Volkskrant, gaan dansers in de weer met de vooruitgang.
Met een stapel encyclopedieën bouwen ze eilandjes en hoge torens en gebruiken ze letterlijk oude kennis om wat nieuws te maken. De hoge pilaren van de Grote Kerk Breda geven deze laatste voorstellingen extra lading. Twee keer voert de Stilte het stuk tijdens het festival nog op in de Grote Kerk Breda en dan is het - 4,5 jaar na de première - echt klaar. Na meer dan zeventig voorstellingen gaat MANKIND in het archief.
MANKIND in de Grote Kerk Breda
‘We zijn heel blij dat we weer met de Grote Kerk Breda kunnen samenwerken en zo een eigentijds programma kunnen presenteren voor een breed publiek in deze monumentale ruimte’, stelt BRIK’s artistiek leider Jack Timmermans. In samenspraak met directeur van de Grote Kerk Breda, Marieke Wiegel, bedacht hij een manier om deze voorstelling zo mooi mogelijk in de ruimte te plaatsen. ‘Zo kwamen we uit bij de plek voor het orgel, met een tribune-opstelling waar de hoogte van de Grote Kerk Breda het thema van de voorstelling versterkt.’
Goede synergie tussen MANKIND en de kerk
Dat de laatste voorstellingen van MANKIND in de Grote Kerk Breda plaatsvinden geeft het stuk een extra lading. Ook door de verwijzing naar het verhaal van de Toren van Babel: hoeveel boeken kun je stapelen voordat deze omvalt of hoeveel misverstanden kun je krijgen doordat we allemaal een andere taal spreken, iets anders bedoelen? Hoe brengt het gesleutel en geschuif met deze verouderde kennis ons verder, is onze ontwikkeling ook daadwerkelijk vooruitgang? Het is aan de toeschouwer om daar invulling aan te geven.
Afscheid Paul van Kemenade
Het idee voor dit laatste optreden in de Grote Kerk Breda kwam van Paul van Kemenade. ‘Voor Paul is dit misschien wel het laatste optreden samen met de Stilte’, stelt Timmermans bedachtzaam vast, wijzend op diens naderende afscheid als uitvoerend muzikant. ‘De live muziek van Paul en Stevko in deze akoestiek, het bouwen met boeken onder de hoge gewelven van de kerk, het idee van de mensheid in deze omgeving, dat geeft deze voorstelling meer cachet.