Maria Roosen geeft de Grote Kerk Breda kleur RE-BELLE - de kracht van kleur. Solopresentatie van Maria Roosen in de Grote Kerk Breda
• Zondag 14 april t/m zondag 25 augustus 2024: solopresentatie RE-BELLE van internationaal bekende kunstenaar Maria Roosen in de Grote Kerk Breda
• RE-BELLE is de eerste solopresentatie in een nieuwe tentoonstellingenreeks ‘Nieuwe perspectieven’ van de Grote Kerk Breda
• Met RE-BELLE reageert Roosen met haar poëtische, krachtige en rebelse werken op de monumentale ruimte van de kerk en de bijzondere verhalen en symboliek die sinds eeuwen in de Grote Kerk Breda aanwezig zijn.
Voor de oplettende bezoeker zijn ze nog steeds zichtbaar in de lichte, bijna serene Grote Kerk Breda: fragmenten van de diepe kleuren die ooit het rijke interieur sierden. Bijna vijf eeuwen geleden verdwenen ze onder een witte kalklaag toen de kerk na de turbulente Tachtigjarige Oorlog in protestantse handen viel. Nu brengt de internationaal bekende kunstenaar Maria Roosen vanaf 14 april de kracht van kleur terug met haar werk tijdens de solopresentatie RE-BELLE. Zij opent de tentoonstellingenreeks ‘Nieuwe perspectieven’, een jaarlijkse solopresentatie van een hedendaagse kunstenaar die met diens werk een dialoog aangaat met de gelaagde verhalen van de kerk en met thema’s die zich op een natuurlijke wijze tot het monument verhouden; leven, dood, vergankelijkheid, geloof, spiritualiteit, duurzaamheid maar ook bijvoorbeeld censuur of geweld.
‘Tools for feelings’ noemt Maria Roosen (Oisterwijk, 1957) haar sculpturen, aquarellen en tekeningen: gereedschap om gevoelens mee uit te drukken. Die gevoelens zijn voor iedereen herkenbaar en worden opgeroepen door wezenlijke menselijke ervaringen: het wonder van vruchtbaarheid, geboorte en leven, de kleur en kracht van groei en bloei, de energie van liefde en ontmoeting, maar ook het proces van rouw en verlies. Terugkerende motieven in haar werk zijn onder meer trossen bessen, melkkannen, bouwstenen, halskettingen en rozenkransen, ladders en borsten. Ze werkt graag met glas, een materiaal dat van nature een zekere vloeibaarheid en transparantie heeft. Maar ze gebruikt ook hout, textiel en andere materialen. Haar werk is poëtisch, verwijst vaak met een knipoog naar het alledaagse, maar verheft zich er ook boven. Zo verbindt ze uiteenlopende associaties en emoties - schijnbaar luchtig maar altijd met een diepere laag - aan haar werk.
RE-BELLE, de kracht van kleur
Met RE-BELLE reageert Roosen met haar poëtische, krachtige en rebelse werken op de monumentale ruimte van de kerk en de bijzondere verhalen en symboliek die sinds eeuwen in de Grote Kerk Breda aanwezig zijn. Ze brengt de kracht van kleur weer terug in het monument. Zo combineert ze in haar installatie ‘Fruits of Love’ in de Prinsenkapel - boven de grafkelder van de Nassaus, de voorvaderen van onze koninklijke familie - gekleurd glaswerk met verse granaatappels en citroenen die gaan verkleuren en verschrompelen in de tijd en zo de vergankelijkheid van het leven tonen. Ook presenteert ze ‘Shelter 2’, een installatie waarin je als in een Baboesjka kan schuilen. Een plek om je even terug te trekken, voor rust en bezinning. Deze kapel voor één persoon is aan de buitenkant zwart gebrand en van binnen van onbeschilderd hout; warm, natuurlijk en beschermend. In de solopresentatie vormt deze ‘Shelter 2’ een duo met ‘Turn Magdalena Turn’; eenzelfde soort cocon met banen van kleur en gefreesde lijnen die langs het ’lichaam‘ naar beneden golven, verwijzend naar hoe Maria Magdalena, de vrouw die een van de discipelen van Jezus en misschien ook zijn geliefde en weldoener was, vaak wordt afgebeeld: met lang, loshangend haar. De tegenstelling tussen beide sculpturen vormen een mooi contrast tussen rouwen, naar binnen gericht zijn, en hoop, gericht op de buitenwereld. Thema’s die ook al eeuwenlang in de geschiedenis van de Grote Kerk Breda een rol spelen.
Over Maria Roosen
Maria Roosen studeerde aan het Moller Instituut (1976-1981) in Tilburg en aan de kunstacademie (1981-1983) in Arnhem. Werk van Roosen was te zien in onder meer Vleeshal (Middelburg), Yokohama Triënnale (Yokohama, Japan), Singer Laren, Kunsthal KaDe (Amersfoort), Museum Dhondt Dhaenens (Deurle, België), het Groninger Museum, Museum van Hedendaagse Kunst (Gent), Museum Voorlinden (Wassenaar) en het Rijksmuseum Amsterdam. Samen met Marijke van Warmerdam en Marlene Dumas vertegenwoordigde Maria Roosen Nederland op de Biënnale van Venetië in 1995. Tijdens RE-BELLE in de Grote Kerk Breda toont Saatchi Gallery in Londen t/m 14 mei en Kasteel het Neijenhuis t/m 7 juni ook werk van Roosen.
Over de Grote Kerk Breda
Met indrukwekkende grafmonumenten, gewelf- en muurschilderingen en beeldhouwwerken was de Grote Kerk Breda niet alleen een plek waar religie centraal stond, maar ook een plek van kunst, politiek en sociale innovatie. De kerk is nu een plek waar je ruimte en tijd kan beleven en waar we de verbeelding van het verleden verbinden aan de verbeelding van makers van nu. Een plek waar geschiedenis en (actuele) kunst en cultuur samenkomen, een cultureel en sociaal-maatschappelijk podium en een ontmoetingsplaats. Een huis van verhalen, waar we onze bezoekers graag uitnodigen om met de kennis van nu te kijken naar de bewogen en rijke geschiedenis van de Grote Kerk Breda.
Openingstijden Grote Kerk Breda:
Maandag t/m zaterdag: 10 – 17 uur
Zondag: 13 – 17 uur
Tip: De kerk is soms gesloten i.v.m. evenementen. Check voor een bezoek altijd eerst de website: grotekerkbreda.nl
De solopresentatie RE-BELLE in de Grote Kerk Breda wordt mede mogelijk gemaakt door de Rabo Kunstcollectie en de Rabobank Breda Amerstreek en is gratis toegankelijk.
Voor uitgebreide informatie en het volledige programma, zie: www.grotekerkbreda.nl/agenda