Muurschildering Dadara zorgt voor verwarring in Breda
In opdracht van Blind Walls Gallery maakte de wereldberoemde kunstenaar Dadara een muurschildering boven ijssalon Frezzo op het van Coothplein in Breda. In tegenstelling tot andere Bredase muurschilderingen, is dit werk geen explosie van kleur en vorm. Wel vertelt het net als andere Blind Walls een verhaal.
The Artist is Not Present
De muur op het van Coothplein stond al 5 jaar op de verlanglijst van Blind Walls Gallery. Aan de realisatie van de schildering ging een lang traject van afstemming met de eigenaar en huurder en het verkrijgen van een vergunning vooraf. De organisatie is dan ook trots dat er eindelijk een schildering prijkt op deze zeer prominente locatie.
De veelzijdige Nederlandse kunstenaar Dadara (Daniël Rozenberg) kreeg naam met het ontwerpen van handgetekende flyers en platenhoezen bij Outland Records. Grote bekendheid kreeg hij met grote outdoor kunstinstallaties en sculpturen op o.a. Burning Man. Onlangs plaatste hij nog het werk ‘The Artist is Not Present’ op het Museumplein in Amsterdam, als reactie op de corona-crisis.
De rode draad in het werk van Dadara is de grens tussen echt en nep, de grens tussen droom en werkelijkheid, tussen virtual reality en de echte wereld. De waarde van sociale media en technologie in een échte menselijke wereld.
“De realiteit heeft nog altijd meer pixels dan je smartphone, maar wat als de technologische realiteit in de toekomst meer pixels dan de realiteit heeft, maakt dat die realiteit dan ook échter? Dit lijkt hét moment om goed te kijken naar de waarde van al die verschillende realiteiten voordat alles één grote mixed reality wordt…” - Dadara
De muurschildering in Breda is een reactie op het feit dat we tegenwoordig meer kunst via Instagram zien dan in realiteit en dat onze fysieke omgeving steeds meer digitaliseert. De schildering van het herkenbare ‘laad’ symbool op een fysieke muur is een visuele mindfuck en zorgt voor verwarring bij voorbijgangers en online kijkers. Opmerkingen als ‘dat is toch Photoshop?’ En ‘de afbeelding laadt niet’ kwamen al voorbij.
De kijker met een scherpe blik ziet wellicht nog andere betekenissen, zoals de beeldrijm met de rotonde op het Van Coothplein die eigenlijk geen rotonde is. Een verwijzing naar het lange realisatie traject ligt ook voor de hand of de huidige stilstand van de maatschappij door Corona. Sommigen zien zelfs een verwijzing naar het nieuwe Brabantse bestuursakkoord. Als dat werkelijkheid wordt, loopt het cultuurbeleid vast en zien in de toekomst alle muurschilderingen er wellicht zo uit.