Nieuw in Breda: Friethuys Kei-Lekker
Breda is een smaakvolle hotspot rijker. Sinds een week is Friethuys Kei-Lekker, aan het Erasmusplein 7, officieel geopend. De knusse, ambachtelijke frietzaak wordt gerund door Peter en Patty, die een flinke dosis passie en liefde voor goed eten hebben. En dat proef je!
Bij Friethuys Kei-Lekker draait alles om één ding: friet van topkwaliteit. Niet uit de diepvries, maar dagelijks vers gesneden. “Het zit niet voor niets in onze naam,” vertelt Peter trots. “Je kunt geen echte cafetaria zijn als je je friet niet zelf maakt.” Om tot de perfecte aardappel te komen, bezochten Peter en Patty meerdere boeren. Uiteindelijk vonden ze hun ideale frietaardappel bij een teler in Willemstad. “Lekker dichtbij, en mooi Brabants.” Die lokale insteek trekken ze door in vrijwel alles. Producten komen bij voorkeur uit de regio, en zo min mogelijk van groothandels.
De zaak is van woensdag tot en met zondag geopend van 16.00 tot 20.00 uur, maar de werkdag begint al veel eerder. “Het snijden van de friet kost het meeste tijd. Voorbereiding is echt het grootste deel van de dag.” En dat doen ze met z’n tweeën. “Dat willen we ook zo houden, klein en persoonlijk.”
Binnen zijn er een paar zitplaatsen, en dankzij het mooie weer in de openingsweek werd ook het terras direct goed benut. “Het was heerlijk druk, precies zoals we hadden gehoopt.” De reacties zijn positief. Bezoekers roemen vooral de verse friet en de huisgemaakte pindasaus. Ook op het gebied van ingrediënten maken Peter en Patty duidelijke keuzes: producten zijn laag in e-nummers en vet, en ze bieden halal en vegetarische opties aan.
Bijzonder is dat Peter en Patty geen enkele ervaring in de horeca hadden voordat ze Friethuys Kei-Lekker begonnen. “We hebben allebei een achtergrond in de voedingsmiddelenindustrie,” zegt Patty. “Dat helpt enorm als het gaat om kwaliteit, processen en smaak. Maar horeca? Nee, dat was compleet nieuw voor ons.” Om zich voor te bereiden, draaide Peter zes weekenden mee met de vorige eigenaar. “Na twee of drie keer had ik het eigenlijk wel onder de knie,” zegt hij. Maar het klaarmaken van de zaak bleek een veel grotere uitdaging.
“Zo’n beetje alles was kapot,” vertelt hij inmiddels lachend. “Van een defecte vriezer tot onbetrouwbare leveranciers: het was flink aanpoten.” Gelukkig konden ze rekenen op de hulp van de buurt en een andere frituur in de omgeving, die tijdelijk opslagruimte aanboden voor hun eerste voorraad. “Zonder die steun was het niet gelukt.” Gelukkig is Peter handig en kon hij veel zelf repareren. En met succes: de eerste week was een voltreffer, en het stel kijkt nu al uit naar de toekomst.
De plannen voor uitbreiding betreft het aanbod zijn er zeker, maar met beleid. “We willen stap voor stap nieuwe gerechten toevoegen,” zegt Peter. “Denk aan vers stoofvlees of een ouderwetse gehaktbal in jus. Maar pas als we helemaal tevreden zijn. Net zoals met de friet.”
Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Het Horeca Huis, dat de dat de verkoop heeft begeleid.