Een smaakvolle reis door de geschiedenis van Shato: Interview met Hakim Celik

Op een zonnige vrijdagmiddag, zit ik samen met Hakim Celik, de eigenaar en het gezicht van Shato, gevestigd aan de Ginnekenweg 69 in Breda. Terwijl de eerste gasten worden verwelkomd, heeft Hakim tijd vrijgemaakt om te praten over de afgelopen 30 jaar van Shato, en wat de toekomst in petto heeft.


Wat maakt Shato tot een begrip?

Hakim is bescheiden geeft het woord aan zijn dochter, Nuran Celik, die met trots uitlegt dat Shato veel meer is dan alleen een eetgelegenheid. Het is een warm bad waar liefdevol bereid eten en oprechte aandacht samenkomen. Zelfs als klanten voor een dichte deur staan en Hakim nog aanwezig is, maakt hij nog even gauw iets voor ze klaar wat ze kunnen meenemen. Hakim zelf wordt liefkozend 'Shato' genoemd door de klanten, die niet alleen voor het eten komen maar ook voor de band die ze met hem hebben opgebouwd.


Shato is een warm bad waar liefdevol bereid eten en oprechte aandacht samenkomen.

Waarom kiezen kinderen voor Shato?

"Kinderen willen naar Shato en niet naar McDonald's," merkt Hakim op. "Ze weten dat ze hier niet alleen lekker eten krijgen, maar ook kunnen genieten van de gezelligheid, spelletjes zoals UNO of Memory en kleurplaten die we aanbieden." Dat kinderen hier zo graag naar toe komen is te danken aan hun ouders. De liefde voor Shato wordt al een aantal generaties aan elkaar doorgegeven. Op deze manier bouwt Hakim een unieke band op met zijn trouwe klanten en dat uit zich onder andere in het sturen van kaartjes naar klanten als ze jarig zijn, maar klanten sturen ook kaartjes en foto’s naar Hakim vanaf hun vakantiebestemming.




Kinderen willen naar Shato en niet naar McDonald's

Hoe onderscheidt Shato zich van andere döner en shoarma zaken?

'Het thuisgevoel en de persoonlijke touch zijn essentieel bij Shato. Hier ben je niet alleen om te eten, maar ook om te genieten van een goed gesprek, een spelletje of live voetbalwedstrijden, bijvoorbeeld van NAC. We zijn echt een restaurant en niet alleen in de late uren open voor afhaal.’ Maar ook het gedeelte ‘klant is koning’ komt terug in het onderscheid. ‘Als iemand eigen bijzondere voedingsvoorwaarden heeft en zelf champignons meeneemt voor bij de Shoarma dan kan dat gewoon en als je last-minute belt of je morgen een feest bij ons kan geven regelen we het voor je. Dat ‘a la minute’ of ‘even snel’, is wel iets unieks wat wij kunnen bieden in deze tijd. Je hoeft bij Shato ook niet te reserveren, je kan gewoon met een groep van 6 – 8 personen binnen wandelen.’


Hier ben je niet alleen om te eten, maar ook om te genieten van een goed gesprek, een spelletje of live voetbalwedstrijden

Hoe is Shato ontstaan?

Shato begon 30 jaar geleden als een Italiaans/Turks restaurant, maar heeft zich ontwikkeld tot een van meest toegankelijke en gezellige plekken aan de Ginnekenweg. 'Ik heb mijn passie en enthousiasme altijd gedeeld met mijn kinderen, die vaak hebben meegeholpen in de zaak en nu nog steeds betrokken zijn. Wij zijn in de jaren 90 begonnen als een klassiek shoarma-tentje. Dat nu is uitgegroeid tot een volwaardig restaurant aan de Ginnekenweg 69' ofwel de P.C. Hoofstraat van Breda volgens zijn kinderen. 'Daar zijn wij, maar ook de ras-Bredanaar, super trots op.'

Welke uitdagingen zijn er geweest in de afgelopen 30 jaar?

'Brand bij de naastgelegen zaak vier jaar geleden was een grote uitdaging. Dit was midden in de nacht en de volgende avond zou hier een besloten feest zijn. We hebben flink gepoetst om alles klaar te hebben zodat het feest door kon gaan. De genodigden hebben niks gemerkt van hoe het er een paar uur eerder uitzag. Toen ze erachter kwamen zeiden ze dat het uiteraard niet door had hoeven gaan zodat we het in alle rust hadden kunnen regelen, maar dat is Shato.'

'Ook de coronacrisis bracht uitdagingen met zich mee, maar dat is ons eigenlijk heel erg meegevallen. Alles ging door qua bestellingen en bezorgingen behalve het restaurant binnen. Hierdoor was er geen afhaal en had ik dus ook geen personeel en kon ik mij op het eten focussen dat werd bezorgd.'

Wat is hét gerecht dat Shato vertegenwoordigt?

'Shoarma is absoluut het kenmerkende gerecht van Shato! Hoewel de Kapsalon ook geliefd is bij de gasten is Shoarma wel onze basis van het concept. Grappig feitje, Döner is iets van de laatste 10 jaar.'

Hoe gaat Shato om met digitale ontwikkelingen?

'Mijn kinderen hebben hier heel goed meegeholpen. Ze begeleiden mij met al het geduld en maken de systemen zo makkelijk mogelijk zodat ik er snel en zelfstandig mee aan de slag kan. Digitale ontwikkelingen blijven een uitdaging, ook voor ons, maar de focus ligt altijd op de kwaliteit van het eten.'

Wat zijn hoogte- en dieptepunten van Shato?

'Een recent hoogtepunt was de Thuisbezorgd prijs die we hebben gewonnen, terwijl een dieptepunt toch wel de impact van de coronacrisis was ondanks dat het bij ons is meegevallen. Het zit hem vooral in dat we de zaak van binnen niet konden gebruiken terwijl we net hadden verbouwd en een nieuwe mooie inrichting hadden. Daarnaast hadden we ook een nieuw concept met onder andere ontbijt maar dat vergt meer personeel en dat kunnen we op dit moment niet veroorloven.'


Hoe gaat Shato om met rustigere momenten?

'Rustigere momenten, voornamelijk tijdens warmere dagen, worden opgevangen met speciale acties en dergelijke om de klanten toch te blijven verwelkomen. De horeca blijft een onvoorspelbaar branche maar wel de gezelligste!'

Wat brengt de toekomst voor Shato?

'Hier zijn mijn zoon Hakim Junior en ik veel mee bezig. We kijken naar gezonde en vegan opties, maar de kernwaarden van liefdevol en goed eten voor de klant blijft centraal staan. Als ik de zaak uiteindelijk overdraag aan Hakim Junior zal hij zich nog meer gaan bezighouden met automatiseringen, online zichtbaarheid en dergelijke om het nog hipper te maken.'